25-05-2015 PersonalViata

O lună doar cu cardul

A fost o vreme când bancnotele și monedele au avut un scop. Au făcut posibil comerțul între oameni și națiuni. Dar, oare mai servesc ele, în continuare, acestui scop? Chiar mai avem nevoie de numerar? Și uite așa, Muzeul ABBA din Stockholm a anunțat oficial că nu acceptă plăți cash. Nu mai spun că Suedia a câștigat din nou și Eurovision-ul, c-asta-i altă poveste.

Astăzi, în taxi, abia ce-am apucat să închid ușa, că-l și văd cum se întoarce, zâmbind. Hopa, na belea, aparatul încă lucrează la raport, dar cât poate să facă? 6-7 lei. Aveți vreo problemă dacă mergem fără aparat? Mă rog, mi-e imposibil să-mi imaginez că bietul om deține cumva conturi secrete în băncile elvețiene și că practică taximetria doar ca paravan al unor profitabile contracte cu statul.

În concluzie, e adevărat, mai e mult până departe, dar cumva am început să ne schimbăm și noi. Pe de-o parte, în continuare, peste 90% din cumpărături se fac în România cu bani cash, pe de alta însă, cunosc oameni care, exceptând parcările, câteva restaurante, spălătoria auto și bacșișul, plătesc totul, de la biletele la cinema, la taxe și impozite, cu ajutorul card-ului. Eu sunt unul dintre ei.

No Cash
N-am tresărit deci, atunci când Mastercard m-a întrebat zilele trecute dacă aș putea trăi măcar o lună fără cash. Ținând cont că viața mea nu se intersectează sub nicio formă cu cea a boxerului american Floyd Mayweather, care umblă în permanentă la el cu 1 milion de dolari cash, aș putea să încerc.

Mai mult, sunt decis să încep chiar de azi, fără nicio preparație, vorba magicienilor. Până pe 25 iunie, așadar, încerc să renunț total la cash. Îmi cer scuze pe această cale băieților de la Peco, taximetriștilor, precum și tuturor ospătarilor, cărora le voi strânge doar mâinile, cu căldură, în următoarele 30 de zile și asta doar pentru a încerca să văd cum arată o lună doar cu cardul.

P.S. La sfârșitul experimentului, voi reveni în scris, teoretic cu o sinceră dare de seamă, practic, un autodenunț.

81 Comentarii

  1. camelia

    05-25-2015 at 3:41 PM

    Nu am folosit cash de aproximativ 1 an si 10 luni. Am platit inclusiv bacsis cu cardul pentru ca nu aveam cash. Am primit de cateva ori eu insumi bacsis si m-am bucurat, dar cash-ul au fost primii bani cheltuiti.
    Imi place si noul portmoneu. Mic, dragut, fara hartii aiurea.

    Reply

  2. Dorry

    05-25-2015 at 3:42 PM

    Iti urez succes, dar la ospatari se poate lasa bacsis si de pe card big grin

    Reply

  3. Catalin

    05-25-2015 at 3:53 PM

    Hai la piata fara cash happy

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 6:46 PM

      Asta va fi in mod cert unul dintre obstacole.

    • adela

      06-27-2015 at 9:53 PM

      Asta pana ce apare un “Ghita” de genul care apare in reclamele cu netul 3G si il vezi ca isi pune langa legume POS-ul mobil si atunci sa vezi cum trec si ceilalti pe tehnologie cand vor vedea ca e coada la Ghita.

  4. cristi

    05-25-2015 at 4:05 PM

    Salut. Succes cu experimentul. Inamicul taximetrisitlor primeste si plata cu card, si zice nu la bacsis. Cred ca stii despre cine vorbesc, U**r. 30 de zile relaxante iti doresc!

    Reply

    • Goldnet

      06-9-2015 at 3:02 PM

      S-a dus Uber, e istorie acum!

  5. Bogdan Calin

    05-25-2015 at 4:07 PM

    Din pacate tot ce vad eu aici este cum te-a convins Mastercard sa ajuti la introducerea in constiinta oamenilor a inevitabilitatii eliminarii banilor cash, un lucru care va avea un impact negativ asupra omenirii. Banii vor ajunge strict in controlul bancilor, iar omul de rand nu va mai putea face nimic ce nu este agreat de aceste banci si / sau alte institutii, carteluri, chiar si guverne. Ne semnam drepturile spre pierzanie, si asta pentru ce? Pentru niste hartii care dupa campania asta de “marketing” nu vor mai exista? Cam ironic, nu crezi?

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 6:46 PM

      Nu detin bani de care sa nu stie sistemul bancar. Iar de cheltuit, ii cheltuiesc asa cum consider eu, nu banca. In plus, de cele mai multe ori, plata cu card-ul ma ajuta sa salvez nervi si timp. Elemente extrem de importante pentru mine.

    • Andra

      05-25-2015 at 7:31 PM

      Bogdan, banii au fost dintotdeauna sub controlul bancilor, din moment ce banca centrala tipareste moneda. In plus, astazi majoritatea oamenilor isi tin banii in banca, majoriiatea isi primesc salariile via transfer bancar, iar cash-ul pe care il folosesc este tot scos de la bancomat.

      Cred ca este mult mai sigur, iar lumea moderna va adopta acest trend mai devreme sau mai tarziu. Iar bancile nu depind de autoritate deplina, ci se supun legilor si reglementarilor (confidentialitate etc. )…

    • Totcucritica

      05-25-2015 at 11:44 PM

      Bogdan, meriti o Corona. Sa nu gandesti niciodata ca Andra si sa nu bei altceva decat Corona, poate Coronita pe alte meleaguri. Platita cu bancnote. Andra a fost prea mult la scoala si nu prea si-a rupt dantela dandu-se pe tobogan. Apropo Andra, sa-ti spun o poveste:

  6. Andreea

    05-25-2015 at 4:17 PM

    O metoda mult mai buna pentru a evita spagile decat impozitarea bacsisului. happy In cateva decenii se vor face mari progrese in acest sens. Trebuie totusi luata in calcul riscul fraudei informatice. Un simplu bug/exploit este suficient sa te lase fara banuti. Trebuie totul pus foarte bine la punct.

    Reply

    • Andra

      05-25-2015 at 7:37 PM

      De obicei, in urma atacurilor informatice banca garanteaza pentru banii pierduti. Defapt, banii bancii sunt “furati”, de asta platim dobande si comisioane. Banca este o “platforma ” pentru “care consumatorul plateste! Desigur, singura exceptie este cand contul tau este atacat direct iar tu nu poti demonstra ca a fost altcineva care a folosit fraudulos contul tau. Dar asta este responsabilitatea ta, asa cum este responsabilitatea ta sa ai grija de lucrurile personale si sa inchizi usa cand pleci de acasa….

  7. Alex

    05-25-2015 at 4:21 PM

    Salut Andi! Traiesc in Danemarca de 3 ani si pot sa iti spun ca am si uitat cum mai arata coroanele daneze. Aici folosim cardul pentru absoult orice! Chiar si automatele de paracre au intregrat card-reader in ele. Ca sa nu iti mai spun ca in ultimul an a devenit la moda Mobile Pay, chiar si marile supermarket-uri in folosesc. Ce pot sa spun, e mult mai comod asa big grin!

    Reply

  8. Dragos

    05-25-2015 at 4:25 PM

    Urat imprimeu pe portofel. Ma rog. Vroiam sa intreb daca vei mai circula cu taxi-ul. Taximetrele din bucuresti ofera posibilitatea de a plati cu cardul ? Crezi ca vei reusi sa traiesti fara cash ? Si eu incerc sa folosesc cat mai putin/rar cash dar de rezerva am vo 20 de lei cu mine. Vei umbla cu rezerve ?

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 6:38 PM

      Im mod cert, o sa spun dupa o luna de ce obstacole m-am lovit.

    • anna

      05-26-2015 at 1:19 AM

      Solutii sunt … Ex prin anumite aplicatii se pot comanda taxiuri care au pos.
      Pt piata exiata varianta legumelor comandate online si livrate acasa – sunt destule variante de producatori locali . Nu prea vad vreo problema. Poate daca ai sta la bloc cu plata intretinerii dar si acolo se rezolva prin transfer bancar in contul asociatiei de proprietari.

  9. Dragos

    05-25-2015 at 4:36 PM

    Andi, cu siguranta lumea ar avea de castigat foarte mult daca ar putea scapa in totalitate de bancnote dar acest lucru se va intampla peste cel putin 10 ani doar in tarile foarte dezvoltate. Din pacate Romania nu este printre ele de aceea 90% dintre romani inca folosesc banii cash. Iar in loc de taxi poti folosi Uber-ul, sunt conditii mai bune,si soferi mult mai amabili care nu incearca sa se imbogateasca dintr-o cursa.

    O zi placuta!

    Reply

  10. Totcucritica

    05-25-2015 at 4:39 PM

    Andi, si ce se va întâmpla cu libertatea? Întrebare: de ce toți traficanții de droguri își țin banii Cash? Mulți o sa spună, “ca sa nu fie găsiți de fisc”. Mai, ia stai așa. Am milioane de milioane de dolari si nu pot jongla cu mai multe bănci să-mi țină banii? Mituiesc si câțiva politicieni si cumpăr si fiscul. Răspunsul e ca vor sa își păstreze libertatea. Cu bani electronici liberatatea devine un vis si mai îndepărtat, chiar imposibil de obținut.. Daca m-a decid sa renunț la viața de societate, sa ma mut cu toți banii pe o insula, am destui sa îmi ajungă toată viața, dar doresc totuși sa mai vizitez lumea din când in când. Cu bani electronici așa ceva este imposibil. Locuiesc in Londra de ceva timp, am fost si peste ocean si oficial pot sa spun ca direcția asta înseamnă crima in masa. Am întâlnit oameni care oferă servicii ieftine si care trăiesc doar din bacșișul trecătorilor, fără casa, etc.. Cum vor trai aceia? Pai, nu vor mai trai. Plus, am o afacere Start-Up si daca ar exista doar bani electronici as fi la mâna marilor afaceri care dețin deja puterea, toate relațiile, etc.. Sunt sigur ca ideile mele bizare pot da naștere la o infinitate de alte păreri, dar in final rămâne experiența fiecăruia, si cel puțin nu poți pune la îndoiala experiența celui care a călătorit, a luat contact cu persoane care dețin controlul, care le-a citit in ochi acel “vin de undeva, dar nu știu de unde; ce știu este ca trebuie sa va controlam cu orice preț”. Nici nu aveți idee câte minciuni sunt promovate in afara României, in țările așa-zis dezvoltate. România este încă o țara de traci (nu de romani; ce as vrea sa le sparg dinții celor care ne-au dat numele asta), si așa va rămâne pentru mult timp. Păcat ca Trădarea este mai prezenta decât oricând. Din politica, media si alte surse cum ar fi cel de lângă tine, probabil. Ca un sfat de la mine pentru alți frați, tratati Trădarea cu aceeași moneda, tratati indiferenta cu indiferenta, daca vreți sa distrugeți un mall, de exemplu, ignorați-l când faceți cumpărăturile. Ați prins ideea. Fără bani? Sper sa nu vedem ziua aceea. Andi, ești băiat inteligent. Nu cred ca asta gândești, dar o întrebare pentru tine: de ce pleacă lumea din Mangalia?

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 6:37 PM

      Intrebarea ta ma intristeaza si ma face curios si pe mine. La Mangalia ma refer.

    • Bogdan Calin

      05-26-2015 at 4:23 PM

      In sfarsit, cineva cu ochi deschisi. Respect pentru acest comentariu. Privim cu prea mare indiferenta aceasta directie in care se indreapta bancile si guvernele mondiale, si vom plati scump pentru “comoditatea” asta de care suferim ca umanitate. Slava cerului ca au prins avant cryptocurrency-urile si atat timp cat nu vor fi si astea controlate, tot vom avea o sansa happy Pace!

    • Nea Ilie de la Sculărie

      05-26-2015 at 5:15 PM

      Băi tată, m-ai lăsat cu gura mască. Adicătelea cum le știi tu pe toate… Pfoai! Ești tare. Libertate zici?! Adică dacă țin banii acasă sunt liber, nu? Io zic să-ți ții și mâncarea tot acasă. Adică îți faci tu în grădina ta. Pe urmă… apa. Nu-i așa, dacă extragi apă din grădină n-o să mai ai nevoie de radet. Și Curentul electric. Tot de-acasă. Și avionul, și parcarea. Pana mea, îți faci tu lumea ta, acasă. Să mor dacă m-am gândit vreodată la așa ceva.

    • M

      07-18-2015 at 3:01 PM

      Salutare. Am urmărit discuția pas cu pas si sunt total de acord cu Mr. Totcucritica. Si eu călătoresc foarte mult si sunt nevoit sa plătesc mai tot timpul cu cardul. Peste Atlantic dacă cumperi o ceapa si plătești Cash , toată lumea se uita la tine ca la un anormal+ in cazul in care dai la schimb hârtie de 50 sau 100 deja o verifica cum se verifica la noi la banca. Ideea este ca in felul acesta ne-am pierdut orice drept la replica si suntem sclavi; sclavii sistemului din care fără sa vrem facem parte, luați individual dar priviți ca o masa manipulata de sistemul bancar. In trecut : munca=bani=mancare, casa , masina,telefon,impozite.
      Corect pentru cei care cred in sistem si nu le place sa rămână datori statului in care trăiesc. Acum sa privim si din alta perspectiva. In zilele noastre : munca = card=, mancare, casa, masina, impozite …iarasi corect pentru cei care sunt buni platnici si cu frica lui Dumnezeu. Întrebarea este ce se va intampla cand , de exemplu statul majorează impozitele la casa , masina , telefon? O sa mergem la munca numai ca sa plătim impozite la stat , iar statul la creditorii externi( bancherii). Sa zicem ca esti in sistem , si brusc nu ți-ai platit impozitul ….ai uitat…. Intra statul in contul tău si frumușel își ia dreptul. Sa nu fiți surprinși deja se intampla in marile tari capitaliste . Sau alt exemplu …. Alegi cip-ul implantat. Atuncii nu mai scăpare . Nu faci ce zic ei, programat ca un robot, te-au tăiat de la tot. Este?
      Si eu sincer sunt încântat de plata cu cardul…. Dar numai peste hotare…. In țara chiar dacă pierd ceva timp merg pe Cash si inca o treaba…. Majoritatea cumpărăturilor le fac pe Made in România si nu ambalat in România.
      Sper ca sunteți cat de cat de acord . Respect

  11. laurian

    05-25-2015 at 4:41 PM

    viata fara cash e mai sigura si mai relaxata mai ales de cand a fost introdus si tehnologia “contactless” . traiesc fara cash de aproape 1 an si nu am absolut nici o problema

    Reply

    • M

      07-18-2015 at 3:05 PM

      Corect. Simplu, usor, ieftin si comod. Total de acord dar dezavantajele sunt mult mai mari si mai ascunse. Este bine ca am devenit comozi, distrași de la ceea ce se intampla de fapt, si implicit mai usor de manipulathappy

  12. Alin

    05-25-2015 at 4:42 PM

    Danemarca se gandeste serios de tot sa renunte la cash, daca imi amintesc bine anul 2018 fiind ultimul cand s-ar mai accepta plati cash la ei.
    Si eu eram unul din cei despre care spuneai si tu ca ii stii ca platesc numai cu cardul, asta pana cand, anul trecut m-am mutat 100 km mai la est de Bucuresti, in provincia SlobCity. Viata fara cash aici e “pustiu” happy

    Reply

  13. Lidia

    05-25-2015 at 4:55 PM

    Bafta, mult.Oarecum ai toate sansele, esti cunoscut..!!!!

    Reply

  14. Vasile

    05-25-2015 at 5:08 PM

    In Suedia am renuntat dupa o luna…Erai ciudat daca plateai cash,iar banii aratau ca dracu.

    Reply

  15. Nicolae

    05-25-2015 at 5:53 PM

    Cu parere de rau, singuri care or sa castige din ceea ce faci tu timp de o luna or sa fie cei de la banca!

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 6:35 PM

      Ei castiga oricum. happy Dar asta nu ma deranjeaza catusi de putin, cat timp serviciile pe care mi le ofera sunt pe masura comisioanelor pe care le percep.

    • Raluca

      05-25-2015 at 6:51 PM

      E adevarat! Bancile castiga oricum, dar de ce sa-i ajutam sa castige tot? Sunt de acord cu platile fara numerar daca acestea sunt optionale. Dar simt ca directia este ca aceste plati sa fie obligatorii. Pe mine ma sperie aceasta directie. Ma sperie lipsa optiunii.

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 7:53 PM

      Cât timp Cash-il provine dintr-un cont, nu văd care-i diferența. happy

    • Nea Ilie de la Sculărie

      05-26-2015 at 5:24 PM

      Raluca, asta cu “dar de ce să ajutăm băncile să câștige” este un tipul de gândire “să moară capra vecinului”. Raluca, fată, în lumea modernă, aproape totul este bazat pe afaceri. Fără aceste afaceri, noi, părinții, copiii noștri, societatea însăși cu toate sistemele ei inventate tot de noi ar fi un haos. Tu nu vrei să folosești cardul ca să nu câștige băncile, nu? Dar curent electric de ce folosești? Să câștige hidrocentralele? Tu știi câți bani au ăia de la hidrocentrală? Mai mulți ca băncile – că și băncile țin becul aprins laughing
      În concluzie, fără glumă și fără răutate: fata moșului, Ralucuța dragă, cu cât vei folosi un produs mai mult, cu-atât el va deveni mai bun pentru tine.

    • Bob

      05-26-2015 at 7:21 PM

      Mai Andi, te credeam baiat istet…. pai cum? Daca banii provin dintr-un cont… si ramai fara dreptul de a lua cash din cont… e tot una? Despre asta vorbea Andra! Capisci?

    • Andi Moisescu

      05-27-2015 at 7:00 AM

      Cum sa rămâi fara dreptul asupra banilor din propriul cont, daca n-ai comis vreo ilegalitate?

  16. cristina stanciu

    05-25-2015 at 7:04 PM

    Iti urez succes!!!cred ca sunt 2 ani de cand tot insist cu acest experiment.am reusit sa descopar restaurante noi, marci noi de tigari, pana si stiluri de muzica noi(doar la astea se putea achita cu cardul laughing, in schimb am starnit toate injuraturile posibile si nervii colegilor care insistau sa mergem in locurile cu cash.singurul regret e piata de legume ca in rest….numai de binelaughing

    Reply

  17. Marius

    05-25-2015 at 7:13 PM

    Mulți experimentează şi viața fără card. Simultan cu cea fără numerar. Sunt ăia cărora uneori li se refuză o strângere de mână, dar li se oferă priviri care reflectă stări profunde de dezgust. Am derapat.

    Reply

  18. Gicu

    05-25-2015 at 7:17 PM

    Este super practic si as fi de acord cu conditia ca si societatile bancare sa renunte la o parte din profituri (care fie vorba intre noi sunt inimaginabile)) si sa reduca si ei un pic comisioanele,dobanzile si de ce nu macar o data pe an sa fie si banca clientul meu si sa-mi intoarca o parte din banii pe care ia incasat de la mine.Sunt genul de om care alimentez masina cu combustibil din orasul meu cand plec in plimbare si realimentez tot di acelasi loc si de regula nu de la vreo companie celebra, merg la supermarket-ul local si nu la cele cu nume (care au omorat comertul local) in ideia ca banii pe care ii cheltuesc la ei se vor intoarce si nici decum nu vor pleca in Germania sau Franta asu mai stiu eu unde.

    Reply

  19. Munteanu Daniel

    05-25-2015 at 7:23 PM

    Mă întreb cum o să arate piețele agro-alimentare dupa ce A.N.A.F. obligă oferirea bonului fiscal.

    Reply

  20. Lety

    05-25-2015 at 7:29 PM

    In sibiu platesti cu cardul inclusiv biletul de autobuz
    E f fain. Te urci, pui cardul, bip si iese o chitanta! Si e mai ieftina o calatorie asa fata de una cu bilet de la chiosc / automat (ei au automate de bilete!) – 0.89bani fata de 1.5/calatorie.
    ar fi tare bine sa se puna si in Buc asta!

    Reply

  21. adrian

    05-25-2015 at 7:33 PM

    Dreptate e de amandoua partile…. Bn ar fi sa fie asta unica problema…dar e si aia . numa bani sa fie!!!!

    Reply

  22. raluca marinescu

    05-25-2015 at 8:01 PM

    Super. Sper din suflet sa iti reuseasca happy

    in Londra am uitat de cash. Ba mai mult, trebuie doar sa am la mine cardul de credit contactless. Cumpărături cu cardul (desi le fac mai mult online) si transport – poti plati acum tot cu cardul contactless fara nicio diferenta de tarif fata de celelate metode. Dar vin acasa in curand si imi amintesc cum e cu cash-ul. happy

    Ar fi atat de frumos daca am putea educa oamenii ca se pot face plati si online. (Exista viata si dupa cozi winking ). De ce ai prefera sa te inghesui la cozi interminabile cand exista si alte optiuni?

    Reply

  23. Roxana

    05-25-2015 at 8:31 PM

    Cred ca nici macar nu e nevoie sa renunti la a da bacsis la restaurant in urmatoarele 30 de zile, daca vrei. Surprinzator, saptamana trecuta, 3 restaurante din Bucuresti mi-au respectat cererea de a le adauga bacsisul pe card!

    Reply

  24. R

    05-25-2015 at 8:34 PM

    Succes! mai ales daca faci si piata, unde sigur nu poti plati cu cardul winking Sau preferi legume si fructe de la supermarket?

    Reply

    • Andi Moisescu

      05-25-2015 at 8:39 PM

      Nu. Le prefer pe cele din piata. happy

  25. Adela

    05-25-2015 at 9:05 PM

    Eu cred ca as cheltui mai mult asa decat in varianta cash…mai mult, dar mai organizathappy

    Reply

  26. Jack Marius

    05-25-2015 at 9:19 PM

    Wow ! Succes ! Am incercat si eu acum 2 luni,in speranta ca ii voi cheltui mai greu .. insa nu a mers . Dar voi incerca din nou luna asta, cand intra salariul ☺.

    Reply

  27. Ady

    05-25-2015 at 9:30 PM

    Eu traiesc in afara Romaniei si folosesc (mai bine zis foloseam) cartea de credit in proportie de 80%. Acum incerc, pe cat posibil, sa fac exact inversul a ceea ce vrei tu sa faci. Motivul e ca folosind bani, numerar, pot avea un control mult mai bun asupra cheltuielilor. Banii virtuali, credit card, se cheltuie mult mai repede si mai dezorganizat, iti este mult mai usor sa cumperi lucruri de care nu ai nevoie decat in cazul numerarului, unde cantitatea de bani ramasa “se simte”. Nu fac asta din lipsa de bani, din fericire sunt in situatia in care nu am nevoie sa intreb cat costa inainte de a cumpara ceva, ci din motive ecologice – nu vreau sa contribui la sporirea deseurilor cumparand inutilitati.

    Reply

  28. Claudiu

    05-25-2015 at 10:10 PM

    Sincer, as dori sa te vad in Zlatna, oras din judetul Alba descurcandu-te cu plata prin card… De fapt gresesc, avem o benzinarie care accepta…

    Reply

  29. Emilian

    05-25-2015 at 10:34 PM

    Banii electronici = vulnerabilitate.Majoritatea detinatorilor de carduri de debit care au un venit putin peste mediu ,au si un card de credit ,de regula folosit la maxim.Din pacate educatia financiara lipseste cu desavarsire in Romania iar asta nu ma face decat sa trag concluzia ca e mai bine sa se foloseasca in continuare banii cash.Lipsa de educatie creste gradul de indatorare si odata cu asta si nivelul creditelor neperformate care de altfel sunt mizeria ascunsa dupa usa in sistemul bancar romanesc.
    Lucrez in una din bancile din Romania si iti pot confirma ca automat pe langa cardul de salar ,salariatului i se face “cadou” o descoperire de cont si daca se incadreaza un card de credit.Rezultatul la majoritatea?Datorita lipsei de educatie ,omul cand se vede cu banii in cont ii cheltuie ca mai apoi parte din salarul ce il incaseaza in cont ii va fi oprit pentru plata ratelor si dobanzii la overdraft.

    Suna bine sa iti tii banii intr-un cont bancar fara sa mai folosesti cash-ul insa doar cu conditia educatiei financiare si autocunoasterii ….

    Reply

  30. dan

    05-25-2015 at 10:35 PM

    Dacă vom trece la viata fără cash, Dănuț SRL de pe Dealul Patriarhiei va suferi cel mai multlaughing

    Reply

  31. Adelin

    05-26-2015 at 1:20 AM

    Interesanta decizie. Nu o critic, dar nici nu o aprob. Tot ceea ce vreau este sa ne tineti la curent cu rezultatul acestui experiment si felul in care v-a afectat viata. Mie unul mi-ar fi foarte greu sa platesc NUMAI cu cardul avand in vedere faptul ca o mare parte din cumparaturi le fac dupa miezul noptii. Adica e destul de greu sa gasesti un Non-Stop unde se poate plati cu cardul laughing. Bine, asta sunt doar eu.

    Reply

  32. Dani

    05-26-2015 at 4:17 AM

    Locuiesc in state cam de 1 an de zile, in primele luni foloseam doar cash fiindca asa era mentalitatea…conta cate hartii am in buzunar,oricum ceea ce vreu sa zic e ca de cel putin 4 luni nu am mai folosit cash, aici spre deosebire de iubita noastra tara si la piata poti platii cu cardul happy totusi de un singur lucru m-am lovit in luniile astea … mi s-a zgariat banda magnetica de pe card… eram intr-o excursie peste weekendhappy din fericire aveam 2 carduri la mine, debit si credit… dar ma intrebam ce se intampla oare daca ramaneam fara bani de benzina si un singur card pe care aveam bani dar nu il puteam folosi?happy

    Reply

  33. Laura

    05-26-2015 at 6:58 AM

    Iti doresc sa nu ai probleme cu cip-ul,sa nu aiba caderi reteaua de pos-uri si sa-ti folosesti cu succes parola 3ds si cel mai mult acum ca a auzit toata lumea cum ca o sa folosesti doar cardul sa nu gasesti un “binevoitor”sa ti-l cloneze!!!!happy

    Reply

    • Bob

      05-26-2015 at 7:51 PM

      Good point Laura!

  34. radu aurelia

    05-26-2015 at 7:39 AM

    http://www.fermapenet.ro/ – poti incerca aici pentru legume fructe si alte produse,oferite de micii producatori autohtoni. Nu stiu cum se procedeaza cu plata, il recomand pentru ca …mi-a fost recomandat de persoane dragi mie care folosesc produsele de pe acest site. ( Eu folosesc produse din propria gradina).

    Reply

  35. Natural

    05-26-2015 at 10:07 AM

    Interesant experimentul, dar exclude multe zone mioritice. Astept concluziile si povestile din zona rurala happy Spor!

    Reply

  36. mariana

    05-26-2015 at 10:11 AM

    buna. locuiesc in germania.folosesc cardul tot timpul .nu am bani cash niciodata.. nu o sa fie greu,mai degraba e mai usor asa,nu le porti grija.succes!

    Reply

  37. Bgd

    05-26-2015 at 11:09 AM

    Salut Andy,daca s-ar platii numai cu cardul,s-ar reduce si evaziunea fiscala,si inca ceva,in Romania 90% din plati se fac cu cash,in Finlanda doar 5% se fac cu cash…

    Reply

  38. Un simplu cetatean

    05-26-2015 at 12:48 PM

    A nu folosi cash niciodata este o prostie. Platesti comisione pentru un lucru pe care il aveai pe gratis. Nu zic ca nu este bun si card-ul, este senzational mai ales cand nu vrei sa umblii cu sume mari la tine atunci cand achizitionezi ceva foarte scump. Dar de ce sa renunt la cash de tot, ca sa fiu limitat la accesul unui PC sau ATM, atunci cand vreau sa imi verific sold-ul, sa platesc si eu si comerciantul comision pentru o un serviciu de care nu aveam nevoie?

    Acum multi o sa imi spuna ca nu comision pentru verificare sold, retragere numerar etc. Nu ai garantia ca acest lucru va ramane asa. Sa stiti majoritatea veniturilor unei banci comerciale, provin din comisioane si nu din credite sau servicii bancare.

    Sunt foarte multe dezvantaje si doar cateva avantaje (siguranta banilor, comoditatea etc.)

    In concluzie vreau sa spun ca extremele sunt intotdeauna cele mai proaste chestii. Traim foarte bine si cu cash si cu card. In felul acesta nu ii dai toata puterea companiilor de card-uri VISA, MASTERCARD si AMEX, si ne folosim de avantajele ambelor metode de plata.

    Reply

  39. Stefan

    05-26-2015 at 1:39 PM

    Asa fac si eu platesc mereu cu cardul unde se poate dar trebuie sa te intrebi de ce au lansat acest trend ??

    PENTRU CA BANII SA NU MAI PARASEASCA NICIODATA BANCA

    1. In prima faza se va promova cum faci si tu plata numai cu cardul
    2. Va fi obligatoriu plata cu cardu
    3. Va fi desfiintat cash-ul

    Avand in vedere ca tot sistemul bancar este o mare schema ponzi si ca 96% din toti banii din lume sunt defapt BANK CREDIT ( bani inventati de banca ca sa poata acorda credite prin rezerva fractionala de 10% )

    Ca sa pice sistemul bancar este nevoie de nici 50% din populatie sa-si scoata banii din banca …… de aici si ideea cu hai sa nu-si mai scoata nimeni banii din banca toate tranzactiile sa se faca prin banci … si chiar virtual fara nici o urma de numerar .

    Acesta este end-game-ul .

    Acesti mari bancheri nu sunt pentru ajutarea populatie … bogatia lor sta in EXTRAGEREA BOGATIEI natiunilor inrobite prin “democratie” ..dar mai ales prin “privatizare” .

    Reply

  40. Gabi T

    05-26-2015 at 8:17 PM

    Salut cu incurajare incercarea ta! Sunt angajatul unei institutii financiar-bancare si de curand, de azi (tocmai datorita acestei provocari), un cititor al blogului tau. Vreau sa ii asigur pe cititorii tai ca bancile nu le fura banii, la fel cum nimeni le va sparge casa daca nu lasa usa deschisa, sau masina in aceeasi situatie.
    Sau alta mit urban sustras din renumitul “Margin Call” in care se fac bani virtuali din nimic si se dau credite pt a se incasa dobanzi de la clienti. Verificati si voi niste rapoarte anuale ale tuturor bancilor si niste cifre pe platformele de tranzactionare a actiunilor si o sa gasiti ce cautati, asta daca aveti putina cultura economica. Nu zic ca va trebuie scoala economica, nu-i nevoie, in ziua de azi poti sa inveti doar citind pe net unele trucuri.
    Sfaturi daca imi permiti: @Un simplu cetatean- exita aplicatii pe mobil sau nr de serviciu clienti pt consultare sold 24/7. Tu cand platesti cu cardul nu platesti comision ci doar comerciantul acceptant. Citeste conditiile de pe sit-ul bancii tale si nu mai presupune sau asculta de prietenii pensionarii.
    @Emilian- multumesc camarad. Ai dreptate, dar pana la urma ii un business si asta, sa nu-mi spui ca dealer-ul de termopane cand ti-a facut oferta (exemplu general) nu a incercat sa te “intepe” tocmai pt ca nu esti din domeniu si ca nu ti-ai facut putin temele.
    @Nicolae- daca ar fi sa retragi de la bancomat pt fiecare operatiune ai fi surprins cine are de castigat winking.
    In legatura cu curajoasa aventura in care te imbarci Andi, iti doresc mult succes, si astept cu interes concluziile.

    Reply

  41. Ana Maria

    05-26-2015 at 8:44 PM

    Buna Andi, pana de curand nu aveam o parere despre utilizarea cardurilor, desi locuiesc in Londra iar in mare parte orice plata o fac cu cardul, dar am urmarit recent un film documentar care mi-a dat de gandit si am ajuns sa imi pun semne de intrebare in cea ce priveste cardurile. Il recomand cu mare drag, se numeste “Citizenfour”.

    Reply

  42. lavinia

    05-26-2015 at 10:07 PM

    Da la Dragonul Rosu cand o sa facem plăti cu cardul? Degeaba corporatistii se cred fancy atunci când nu au cash, dar provincia? Provincia cui rămâne?

    Reply

  43. tabita

    05-27-2015 at 8:23 AM

    Ceau Andi,as încerca și eu dar cardul e golcrying

    Reply

  44. Vily Ursan

    05-27-2015 at 1:54 PM

    Tema este ff interesanta. Ce nu s-a discutat inca sunt preturile diferite pe care le practica detailisti functie de cum achiti c.v. marfurilor. Noi incercam sa stimulam plata cu cardul iar ceilalti stimuleaza circulatia cash-lui. Pana Guvernul nu va dori sa introduca sisteme coercitive care sa stimuleze plata electronica nu cred ca vom putea plati chiar tot cu cardurile bancare.

    Reply

  45. petre

    05-28-2015 at 8:21 PM

    Cea mai mare prostie ar fi pierderea unei optiuni(prin renuntarea la cash).Este foarte important sa avem cat mai multe optiuni.Sa putem alege liber.In orice domeniu.Unii spun ca a plati cu cash este incomod,demodat,etc.Foarte corect.Altii spun ca platile facute cu cardul ne priveaza de intimitate,putand fi oricand monitorizati.Foarte corect si asta.Deci,parerea mea este sa nu renuntam la nici o optiune.Eu lucrez in Belgia de patru ani.Toate platile le fac cash.Ma simt liber asa,nici dracu nu stie pe ce dau eu banii,imi place sa-i simt in mana nu doar sa citesc niste cifre pe un display,si cu siguranta controlez mult mai bine cheltuielile.Daca ar fi dupa mine,as face toti banii din aur,sa vad ce prost ii mai tine in banca.Si poate asa ar cadea sistemul asta de camatari legali. Respect Andi

    Reply

  46. Poze Haioase

    05-29-2015 at 3:40 PM

    La piata nu poti plati cu cardul.

    Reply

  47. dieta keto

    05-31-2015 at 10:21 PM

    Consilierii guvernamentali din Germania au propus sa se elimine bancnotele fizice (cash-ul), astfel incat sa ramana doar cardurile.

    Mie mi se pare o miscare extrema.

    Reply

  48. Andrei Chisanovici

    06-3-2015 at 7:27 PM

    De asta fac colectie de bani! Sper totusi sa renuntam la banii fizici cat se poate de repede

    Reply

    • Ana Gorea

      06-8-2015 at 4:05 PM

      Pentru tine era comm-ul asta!
      Nu inteleg de ce vrei sa renunti la banii fizici, stii ce inseamna asta? Cand o sa se intample acest lucru, va trebui sa-ti pui cip. Stii ce inseamna sa-ti pui cip? Sa-ti pui pecetea lui satana, ca sa fii a lui.

  49. marius

    06-10-2015 at 9:42 PM

    Si cum as mai lua o cafea de la aparat? happy

    Reply

    • Andi Moisescu

      06-11-2015 at 2:14 PM

      Cu cash. Sau adaptează bâieții aparatul și pentru card. happy

  50. Daniela

    06-12-2015 at 11:39 PM

    Suntem in EU de ceva vreme si mi se pare normal sa ai sansa de a alege cash sau card, dupa nevoi, inclusiv la taxi, metrou, plata tuturor facturilor categoric.
    Probabil stiti deja dar in Londra inclusiv metroul sau la magazin poti sa faci plata cu cardul de la banca doar printr-o atingere -contactless payment card. Andy, toata admiratia!

    Reply

  51. Igor

    06-26-2015 at 1:02 PM

    Platind cu cardul automat imbogatim pe cineva. La fiecare tranzactie se percepe un % care se duce fie la visa fie la banca.
    Imperialistii nu dorm. happy

    Reply

    • Andi Moisescu

      06-26-2015 at 9:55 PM

      N-as vrea sa te dezamăgesc. Dar când plătești cu cardul nu se percepe niciun comision.

  52. Denisa

    07-14-2015 at 3:00 AM

    Îți urez succes. Locuind în București, e posibil să chiar ai succes. Nu știu cum o să te descurci la piață, dar la o căutare văd că te-au mai atenționat și alții.

    Noi nu prea suntem obișnuiți să plătim cu cardul, poate doar la supermarket-uri, dar dacă mergi într-un orășel mic sau chiar mediu, în zilele în care intră pe carduri pensiile și salariile, o să constați că sunt cozi foarte lungi la bancomate. De exemplu, în Hunedoara, în 7 intră salariile de fabrica de cablaje și toate bancomatele unei anumite bănci sunt “asaltate”. În 13 vin pensiile și atunci e plin de bătrânei pe la toate bancomatele din oraș.

    Oricât s-ar chinui Mastercard, cu greu se va schimba mentalitatea oamenilor, câtă vreme ce-i în portofel (sau la saltea) e sigur, iar ce e pe card… poate fi blocat de ANAF, că tot sunt la modă popririle, în ultima perioadă.

    Am spus-o și pe blog: http://denisuca.com/plicul-cu-doliu-anaf/

    Reply

  53. valy

    09-11-2015 at 9:48 AM

    Salut Andyyyy……..sti sa expun o mica realitate vis-a-vis de cash>acum vreo 4 ani ai mei parinti erau la un hipermarchet si in momentul in care ei incarcau cumparaturile in portbagaj,noapte afara unul(sau una) a profitat de faptul ca usa din dreapta fata nu era inchisa complet si a furat genta mamei mele…..evident paguba 8 ron insa a distrus buletinul de ciuda(gasit si adus acasa de un luucrator de la curatenia stradala,buletin aruncat intr-un cos de pe un stalp……dute plateste inlocuire card,buletin……..alta geanta si de ce?…pentru cash,……..e sa vina unul sa imi ceara cardul si pinul evident ii dau cardul si pinul ala pe care il vreau eu si trimit sms instant la banca…cont blocat…………..se vor face astfel de elemente de siguranta….un simplu sms ,un simplu apel la un numar si cardul este blocat…….siguranta…..si sincer daca se platesc cateva comisioane…eu zic sa nu mai platim autobuzul ca oricum ne iau astia taxe,sa nu mai platim taxe ca de curatenie,aparere,sanatate etc ne ocupam noi singuri……de platit lumina pe strazi,de asfaltat tot noi……ca sa fie bani ,sa fie rulaj deci economie puternica trebuie ca banul sa fie rulat cum o fi ……….pentru asta locuri de munca…..deci DA nu ma deranjeaza treaba cu cardul…intimitate o sa avem numai la 2 metri sub pamant>>>>>

    Reply

  54. Ioan

    01-24-2016 at 12:00 PM

    Da, vrei sa-ti cumperi un bilet de 2 lei,nu-ti accepta plata cu cardul, la piata , ?… nici atat, micii comercianti iti accepta plata cu cardul, doar la cumparaturi in valori mai mari de 20 – 50 lei, inclusiv la Lidl, sau alte magazine de cartier , de multe ori nu functioneaza POS-ul, aflii doar dupa ce ti-a scanat marfa ,si cand vede cardul, Scuze , iar nu functioneaza, toate acestea se intampla in tara , in afara Bucurestiului, asa ca , eu raman prieten si cu bancnotele.

    Reply

  55. Gabriel

    01-26-2016 at 8:30 PM

    Eu propun să experimentati libertatea fără cash și fără card .
    Pe barter o lună. Adică vrei morcovi dai făină , vrei făină dai var , etc.
    Când vine salubrisul la usa dai un kg de ….ceva !

    Reply

Lasa un comentariu